Copywriting v praxi 2. díl

Lidé kupují výrobky pro jejich výhody, nikoliv pro technické údaje. Při psaní textů pro web se proto soustřeďte na přednosti výrobků.


Fakta, přednosti, výhody

Nezaměňujte vlastnosti a výhody výrobků. 


Dejte zákazníkům co chtějí vědět

Sdělujte fakta a vlastnosti

Když lidé kupují nějaký výrobek, chtějí znát jeho vlastnosti. Zákaznící chtějí mít jistotu, že mají o výrobku dostatek informací. Pokud zákazník získá všechna fakta může se na jejich základě rozhodnout pro nákupní aktivitu. Úkolem copywritera je informovat o výrobcích nebo službách chytře a v dostatečné míře. Zvyšuje tak motivaci pro nákup a vede zákazníka k rychlejšímu rozhodování. Naopak neúplně sdělená fakta vedou k pochybnostem, k hledání jiných alternativ, nebo k prokliku ke konkurenci.

Weby, které dostatečně informují o výrobcích nebo službách působí důvěryhodněji, mají dobré obchodní výsledky i věrnější klientelu. Specifikace a vlastnosti výrobků uvádějte přesně, jděte přímo k věci a nepoužívejte vatová slova. Čtenáři bezpochyby ocení Vaší odbornost a získáte si tím jejich důvěru. Pokud máte e-shop s velkým množstvím výrobků je potřeba pro jejich specifikace používat jednotnou metodiku. Značně tak zákazníkům usnadníte orientaci ve Vašem produktovém portfoliu.

Důležité parametry výrobků uvádějte na správném místě

Častým problémem webů je schopnost sdělovat důležitá fakta o výrobcích na správném místě. Největší nedostaky lze najít na stránkách prodejců aut, elektroniky a výpočetní techniky. Technické výrobky mají velké množství různých parametrů. Jejich počet neustále roste, protože výrobci v rámci konkurenčního boje vyvíjejí produkty s novými vlastnostmi. Jak si s tímto problémem poradit? Najít správné řešení není úkol pouze pro copywritera, neboť tato otázka přímo souvisí s použitelností webu nebo e-shopu.

Rozlišujte hlavní a vedlejší parametry výrobků

Postupujte jako společnost Hewlett Packard

Nedávno jsme do naší firmy kupovali barevnou laserovou tiskárnu. Stanovili jsme si hlavní parametry, které měla tiskárna splňovat:
1. Rozhraní LAN - tisk v síti.
2. Paměť 128MB.
3. Tiskový jazyk PCL nebo PostScript.
4. Zásobník na 250 listů, podavač na obálky.
5. Rychlost tisku - barevně: 10 str./min.
6. Rozlišení tisku: min. 600 x 600.
7. Pracovní využití: cca 35 000 str. za měsíc.
8. Cenový rozpočet do 10 000Kč bez DPH, zajímala nás také cena spotřebního materiálu.

Navštívili jsme český web společnosti Hewlett Packard. Jak jsme vyhledávali? V levém menu jsme postupovali přes: Produkty a služby - Střední firmy - Tiskárny a multifunkční zařízení pro firmy - Barevné laserové tiskárny. Na stránce Barevné laserové tiskárny firma HP uvádí u každého produktu cca 7 parametrů včetně ceny. Informace jsou na stránce jednotně uspořádané. Všechny naše hlavní parametry jsme zde bez problémů našli. HP tedy uvádí důležité parametry svých výrobků na správném místě. Orientace v produktech je tak pro uživatele určitě jednodušší. Zákazník nemusí studovat podrobné technické specifikace.

Možná, že Vám uspořádání na stránkách HP nepřipadá nijak výjimečné. Bohužel hned další významný výrobce společnost Canon nutí uživatele procházet podstatně podrobnější specifikace. Stejně tak nás neuspokojilo uspořádání na stránkách firem OKI a Lexmark, neboť hlavní parametry jsme zde nenašli jednoduše a rychle.


Soustřeďte se na přednosti a výhody

Výhody nemusí být na 1. pohled zřejmé

Nezaměňujte výhody a vlastnosti


Dovednosti copywritera

Copywriting je náročný obor, vyžaduje vysoké duševní nasazení, neboť zatěžuje obě poloviny mozku. Copywriter musí umět psát, znát jazyk, posuzovat texty marketingově a obchodně, stavět na rozdílech a hledat výhody tam, kde je jiní nevidí. V některých případech vyžaduje napsání textů i dobré zvládnutí odborné tématiky.

3 základní dovednosti úspěšného copywritera

1. Chytře informovat

Mezi základní umění copywritera patří schopnost vyjadřovat informace textem. Textový obsah musí informovat - jasně, srozumitelně a především chytře. Říkáte si nic nového pod sluncem? Z hlediska významu pro zákazníka je 50% internetových stránek českých podnikatelů zahlceno naprosto nepotřebnými informacemi.

2. Zjednodušovat

Dovednost vyjádřit složitá témata v jednoduché textové podobě. Prostými analogiemi uvádět do souvislosti neznámé se známým bez použití komplikované terminologie, například použitím vzorových situací - příkladů.

3. Upoutávat a oživovat

Schopnost dané téma oživit a upoutat pozornost. Psát kreativně, s entuziasmem a svoje nadšení přenášet do textů. Užívat výrazy a metody k upoutání pozornosti. Například pomocí sugesce. Sugestivní metody působí na ovlivňování myšlení či představ. Sugesce probíhá především na verbální úrovni, ale lze ji přenést i do textů působením na vědomí čtenáře.


Kam dál? Zkuste SEO copywriting.


Katalog služeb

Doporučujeme:

Více

—————